pengenalan kepada PENGURUSAN dan pentadbiran dalam ISLAM
Pengurusan dan pentadbiran dalam adalah satu aspek yang penting dalam kehidupan manusia. Oleh itu, Islam mempunyai pandangannya tersendiri mengenai perkara tersebut. Pengurusan Islam bukanlah satu bentuk pengurusan yang baru muncul tetapi telah lama muncul walaupun bukan dalam bentuk satu institusi keabjikan, syarikat atau organisasi khusus. Sebaliknya, ia telah lahir dalam bentuk pengurusan negara, empayar dan pembinaan ummah.
DEFINISI PENGURUSAN
dan pentadbiran dalam
ISLAM
DEFINISI
PENGURUSAN DALAM ISLAM
Pengurusan dan pentadbiran diperlukan di dalam
semua organisasi, tidak kira sama ada organisasi itu kecil atau besar, swasta
atau badan kerajaan. Fungsi pengurusan bukan saja merupakan tanggungjawab
seorang pengurus besar atau pengarah tetapi juga tanggungjawab penyelia atau
ketua bahagian yang berada di dalam organisasi.
Pengurus mempunyai pelbagai definisi yang
diberikan oleh sajana-sarjana pengurusan. Ada kalanya pengurusan dirujuk
sebagai satu proses,yang merupakan usaha pengurus merancang dan menggunakan
segala keupayaan untuk mencapai matlamat.
Di
dalam pengurusan Islam , terdapat beberapa sarjana-sarjana Islam telah
mengutarakan definisi pengurusan. Di
antaranya :
a) Profesor Syed Othman Alhabshi
Pengurusan merupakan suatu proses mendapat
dan mencantumkan sumber-sumber kewangan, modal, tenaga manusia dan sebagainya
untuk mencapai matlamat organisasi sama ada dalam bentuk barangan atau
perkhidmatan.
b) Muhammad A. Al-Buraey
Pengurusan merupakan penyelarasan tenaga
manusia untuk mencapai matlamat kelompok sebagai makhluk sosial yang perlu berinteraksi
antara satu sama lain.
c) Wan Azmi
Berpendapatan bahawa pengurusan adalah satu
aktiviti perancangan dan pergerakan atau
panduan oleh sesuatu perusahaan atau organisasi berhubung dengan segala kaedah,
peraturan, juga tanggungjawab dan tugas-tugas kakitangannya itu.
DEFINISI
PENTADBIRAN DALAM ISLAM
Menurut Kamus Dewan, pentadbiran bererti
perbuatan melaksanakan urusan mengelola atau menjalankan sesuatu pejabat,
kerajaan dan lain-lain lagi. Dengan kata lain pentadbiran ialah satu perlakuan
untuk mengurus atau bertindak sebagai ejen dalam hal-ehwal fungsi pemerintahan
atau fungsi kerajaan. Pengurusan membawa makna atau konsep betul dan
cekap.Memanglah tepat kalau kita mengatakan bahawa pentadbiran ialah sains
pengurusan mengenai pengendalian perjalanan pekerjaan atau sesuatu organisasi
dengan betul dan cekap.
Para Sarjana
Pengurusan Berpendapatan Bahawa :
“Pentadbiran
dan pengurusan memberi pergertian yang sama dari segi pengistilahan.Apabila
dibicarakan dalam aspek-aspek pentadbiran tertentu akan dirujuk kepada istilah
pengurusan, kerana setiap organisasi atau institusi biasanya mempunyai sistem
pengurusannya. Justeru, pengurusan sering dikaitkan dan ditukar pakai dengan
istilah pentadbiran”.
a) Ahmad Zaki Badwi:
Pentadbiran
membawa maksud menyelaraskan tenaga individu dan Jemaah dengan tujuan mencapai
matlamat yang dirancang (merancang,menyusun,mengatur,memberi
motivasi,menyelaras,menyampai dan membuat susulan) . Adalah sangat berkait
dengan kebolehan pengurusan kerja dan perhubungan pengurusan.
b) Ibnu Khaldun
1. Pentadbiran islam sebagai suatu kegiatan
masyarakat dalam menguruskan hal-hal kemanusiaan, berkumpulan dan bermatlamat.
2. Beliau
Berpendapat bahawa pentadbiran adalah suatu konsep asas dalam masyarakat yang
bertunjangkan kepada peranan manusia itu sendiri sebagai pemimpin organisasi
ataupun masyarakat.
3. Beliau
juga menyatakan pentadbiran islam adalah ira sati ad-din wa siyasatun dunya bih
(meletakan agama di tempat yang paling tinggi dan mentadbir dunia dengannya)
Maka pengurusan dan pentadbiran islam masa kini dapatlah ditakrifkan
sebagai : “ suatu proses
penglibatan dan pengalokasi sumber ( tenaga manusia benda dan perkara yang
berkaitan )supaya saling bekerjasama dan berfungsi dalam sesebuah organisasi ke
arah mencapai sesuatu objektif dan tujuan sama ada yang bermotifkan keuntungan
atau tidak ia hendaklah selari dengan ketentuan-ketentuan syariat”.
AYAT
AL-QURAN YANG BERKAITAN DENGAN PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DALAM ISLAM
. Surah As-Sajadah, Ayat 5 :
Maksudnya : Allah mentadbirkan makhluk-makhlukNya; (bagi melaksanakan tadbirNya itu Ia menurunkan segala sebab dan peraturan) dari langit ke bumi; kemudian diangkat naik kepada pengetahuanNya (segala yang berlaku dari perlaksanaan tadbirNya itu untuk dihakimiNya) pada suatu masa yang (dirasai oleh orang-orang yang bersalah) banyak bilangan tahunnya menurut hitungan masa kamu yang biasa.
CIRI-CIRI UMUM PENGURUSAN DAN
PENTADBIRAN DALAM ISLAM
- Ikatan yang erat antara pengurusan dengan masyarakat. Ikatan itu ialah akhlak, nilai masyarakat dan perubahan masyarakat yang berasaskan akhlak.
- Pergolakan dan perubahan ekonomi yang memberikan kepuasan fisiologi, individu, ekonomi dan kebendaan.
- Kemanusiaan dan kerohanian. Ia menghormati hakikat kemanusiaan sebagai insan yang terlibat dengan pengurusan mengikut keupayaan akal, fizikal dan jiwa.
- Menentukan tugas dan tanggungjawab. Mematuhi dan menghormati kuasa, peraturan undang-undang rasmi serta carta organisasi dan bukannya melakukan tingkahlaku pengurusan yang baik kerana mengharapkan ganjaran pahala.
- Contoh ayat al-quran yang berkaitan dengan penerangan di atas:
Surah Yunus , Ayat : 3
Maksudnya : Sesungguhnya Tuhan kamu
ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa kemudian Ia
bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. Tidak ada sesiapa pun yang
dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya. (Yang bersifat demikian) itulah
Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; maka tunduklah
dan taatlah kamu kepada perintahNya; patutkah kamu - setelah mengetahui
kenyataan yang tersebut tidak mahu mengingatiNya?
(http://www.surah.my/10)
CIRI-CIRI KHUSUS PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DALAM ISLAM
a. Pengurusan Islam merupakan sebahagian
daripada sistem masyarakat bagi menentukan
matlamat hidup dan hubungan masyarakat dan hubungan manusia dengan
manusia, manusia dengan Allah, manusia
dengan masyarakat dan hubungan manusia dengan alam. Pentadbiran dan pengurusan dalam Islam termasuk dalam
lingkungan ibadat sebagaimana dijelaskan oleh Allah s.w.t di dalam Al-Quran:
“Katakanlah : Sesungguhnya
sembahyangku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan semesta alam”.(Surah Al-An’am : 6:162)
b.
Islam menjelaskan bahawa pekerjaan dan jawatan khususnya di dalam
pengurusan dianggap sebagai suatu amanah
dan tanggungjawab seperti yang dijelaskan di dalam Al-Quran yang bermaksud :
“Sesungguhnya Allah s.w.t menyuruh kamu
menyampaikan amanah kepada yang berhak
menerimanya dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara
manusia supaya kamu menetapkan dengan
adil”.(Surah An-Nisa : 4:58)
CONTOH PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN DALAM ISLAM
- Kepimpinan Islam mengambil kira kedua-dua belah iaitu pemimpin dan yang dipimpin
- Walaupun ketua biasanya seorang, tetapi dalam Islam terserlah satu tindakan bersama kerana terdapatnya peluang untuk berbincang,bermesyuarat (syura) dan kebebasan untuk mengeluarkan pendapat yang cukup luas.
- Islam menonjolkan sikap sederhana dalam setiap perkara. Tindakan perundangan merupakan langkah terakhir yang perlu diambil untuk mengatasi sebarang salah laku yang wujud dalam pengurusan.
- Konsep menasihati, tegur menegur merupakan langkah awal yang boleh dilakukan untuk mengatasi setiap permasalahan.
CONTOH PENGURUSAN DAN
PENTADBIRAN TERBAHAGI KEPADA 4 :
1-AL-SYURA
2-AL-'ADALAH
3-AL-MUSAWAH
4-AL-HURIYYAH
AMALAN AL-SYURA
• Syura merupakan suatu proses perbincangan, perundingan atau
permesyuaratan bagi mencapai permuafakatan dan persetujuan dalam membuat
keputusan mengenai sesuatu polisi dan agenda tindakan. Ini sejajar dengan
suruhan al-Quran dan amalan Rasulullah s.a.w.
“Dan (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang-orang yang menyahut dan
menyambut perintah Tuhannya serta mendirikan sembahyang dengan sempurna; dan
urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula
mendermakan sebahagian dari apa yang Kami berikan kepadanya”.
(al-Shura: 38)
“…dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan
soal-soal keduniaan itu), apabila telah tetap keazaman maka bertawakallah
kepada Allah”.
(al-Imran :159)
• Proses syura memberi peluang kepada mereka yang terlibat untuk
mengemukakan pandangan secara bebas dan pada masa yang sama menghargai
pandangan pihak lain untuk mencapai keputusan yang terbaik melalui partisipasi
berbagai-bagai pihak dalam perkara yang menyangkut kepentingan bersama.
• Syura mempunyai limitasi keharusannya, iaitu:
- Syura tidak seharusnya diadakan dalam membincangkan perkara-perkara yang telah dinaskan melainkan dalam menentukan cara-cara untuk melaksanakan perkara-perkara yang telah dinaskan tersebut.Contohnya, tidak harus membincangkan untuk melaksanakan atau tidak undang-undang,,tetapi diharuskan berbincang tentang pendekatan yang boleh diambil untuk melaksanakan undang-undang tersebut.
- Syura tidak harus diadakan untuk membincangkan perkara-perkara yang jelas bertentangan dengan kehendak-kehendak nas syarak (ketentuan al-Quran dan al-Sunnah).tidak boleh mengadakan perbincangan dan perundingan untuk menghalalkan perjudian kerana ia dengan jelas bertentangan dengan nas syarak yang telah mengharamkannya.
AMALAN AL-'ADALAH
1. Keadilan dalam membuat keputusan.
“Dan apabila kamu menjalankan
hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil”.
(al-Nisa’ : 58 )
2. Keadilan dalam pengucapan.
“Dan apabila kamu mengatakan sesuatu
(semasa membuat apa-apa keterangan) maka hendaklah kamu berlaku adil sekalipun
orang itu ada hubungan kerabat denganmu”.
(al-Ancam:152)
3. Keadilan dalam (mengejar) keselamatan.
“Dan peliharalah diri kamu
daripada (huru hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti
atau melepaskan orang lain sedikit pun, dan tidak akan diterima daripadanya
sebarang tebusan, dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang manfaat dan
orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (dari azab dan
sengsara)”. (al-Baqarah:123 )
4. Keadilan terhadap Allah SWT.
Tidak syirik dan menyamakan Allah SWT dengan sesuatu. Orang-orang
kafir telah melakukan kesyirikan, ini
berdasarkan firman Allah SWT, bermaksud:
“Dalam pada itu, orang kafir
menyamakan (sesuatu yang lain) dengan Tuhan mereka.
(Al-Ancam:1)
Oleh itu Allah SWT
berfirman, bermaksud:
“Dan kamu tidak akan dapat
berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh
(hendak melakukannya)”.
(al-Nisa’ :129)
5. Keadilan berdasarkan kesempurnaan timbangan dan ukuran.
Secara umumnya kesempurnaan ini bermaksud (sesuatu benda tertentu
itu) sama (dengan yang lain) dari segi timbangan dan saiz. Kesempurnaan
demikian adalah baik kesannya bagi manusia di dunia dan di akhirat. Al-Qur’an
menggambarkan:
“Dan sempurnakanlah sukatan
apabila kamu menyukat, dan timbanglah dengan timbangan yang adil. Yang demikian
itu baik (kesannya bagi kamu di dunia) dan sebaik-baik kesudahan (yang
mendatangkan pahala di akhirat kelak).
(al-Isra’ :35)
• Dalam konteks pentadbiran atau pengurusan, keadilan boleh berlaku
dalam hal-hal seperti berikut:-
a. Keadilan dalam bentuk yang bersamaan.
Contohnya, semua kakitangan (lelaki atau perempuan) berhak untuk
mendapat pembayaran gaji pada hari yang sama pada setiap akhir bulan.
b. Keadilan dalam bentuk yang berbeza.
Contohnya, jumlah imbuhan, gaji, elaun dan ganjaran yang akan
diterima oleh setiap kakitangan akan berbeza mengikut tahap perjawatan atau
profesion masing-masing.
c. Keadilan dalam bentuk hak keistimewaan.
Contohnya, ketua jabatan boleh menggunakan keistimewaan
(privilege) untuk mengubahsuai atau menetapkan peraturan dalam pejabat (local
rules) demi kebaikan jabatan.
• Keadilan hendaklah menjadi prioriti utama kepada mana-mana sistem pengurusan
atau pentadbiran. Tanpa keadilan sesuatu pentadbiran itu tidak akan bermakna
dan tidak akan dapat berfungsi dengan sebaik mungkin.
AMALAN AL-MUSAWAH
• Para pentadbir atau pengurus, ketua dan surbodinat, adalah sama disisi
peraturan atau undang-undang yang syar’ie, tanpa sebarang pengecualian atau
keistimewaan. Tiada sesiapa yang boleh menjatuhkan taraf dan kehormatan orang
lain melainkan jika ianya dibenarkan oleh undang-undang.
• Manusia (pekerja atau pengurus) seharusnya diberi persamaan dari segi:
a. Tanggungjawab terhadap undang-undang.
b. Tangungjawab terhadap hukuman.
c. Agihan dan penerimaan kemudahan-kemudahan.
• Prinsip persamaan ini berhubung rapat dengan satu lagi prinsip iaitu
keadilan.
AMALAN AL-HURIYYAH
• Seseorang individu itu diberi hak, peluang dan pilihan untuk beragama,
berfikir, bersuara, mencari harta, menuntut ilmu, bergerak dan sebagainya
mengikut batas-batas undang-undang yang dikuatkuasakan.
• Mengikut undang-undang, seseorang itu itu berhak untuk mendapat
kebebasan dalam perkara-perkara berikut:-
a. Kebebasan diri.
• Setiap individu tidak boleh dinafikan hak kebebasan dirinya.
• Setiap individu itu adalah berhak untuk tidak memperhambakan dirinya
kepada mana-mana ketuanan.
• Setiap individu berhak untuk mendapatkan perlindungan daripada
undang-undang yang dikuatkuasakan dan tidak boleh dinafikan haknya melainkan
melalui perintah undang-undang.
b. Kebebasan beragama.
• Setiap individu juga tidak boleh dinafikan haknya beragama.
• Mereka tidak boleh dilarang daripada menjalani kehidupan beragama,
melaksana kan tuntutan agama dan lain-lain lagi.
• Islam sama sekali tidak boleh memaksa penganut-penganut agama lain
untuk memeluk agama Islam.
c. Kebebasan menyuara dan mengeluarkan pendapat.
• Kebebasan menyuara dan mengeluarkan pendapat dalam Islam tidak terhad
kepada individu muslim sahaja, malah meliputi yang bukan Islam. Kebebasan
tersebut tidaklah mutlak sehingga boleh mengancam kebebasan, kehormatan dan
hak-hak individu lain.
• Kebebasan yang diberikan adalah setakat yang dibenarkan oleh
undang-undang.
• Kebebasan ini sejajar dengan amalan syura yang dianjurkan oleh Islam.
Melalui kebebasan ini, sesebuah organisasi itu akan menjadi bertambah mantap
dan kukuh hasil daripada penyaringan berbagai-bagai pendapat yang bernas dan
berfaedah.
d. Kebebasan bergerak dan tiada pembatasan untuk bergerak
• Setiap manusia diberikan kebebasan untuk bergerak dari satu tempat ke
suatu tempat yang lain. Mereka tidak sepatutnya dibataskan pergerakan mereka.
Namun begitu, jika pembatasan ini terpaksa dilakukan demi keselamatan atau atas
kehendak undang-undang, maka individu-individu tersebut hendaklah patuh kepada
kehendak-kehendak tersebut.
e. Kebebasan untuk mencari dan memiliki harta.
• Setiap individu tidak seharusnya dinafi kan untuk bebas dan memiliki
harta.
• Pencarian dan pemilikan harta-harta tersebut hendaklah setakat yang
dibenarkan oleh undang-undang dan tidak berlawanan dengannya.
• Kebebasan jenis ini hendaklah menjadi keutamaan kepada pihak
organisasi atau jabatan dalam ertikata pihak-pihak tersebut hendaklah juga
memberikan keutamaan kepada para pekerjanya untuk sama-sama merasai dan
memiliki keuntungan syarikat atau jabatan dengan pembayaran gaji, imbuhan serta
elaun yang setimpal.
• Penafian terhadap salah satu daripada hak-hak tersebut akan
menyebabkan pencabulan terhadap hak kemanusiaan.
• Kebebasan yang diberikan adalah tidak mutlak.
• Kebebasan yang diberikan tidak boleh digunakan untuk mendatangkan
ancaman kepada pihak-pihak lain atau mencabul kebebasan pihak lain.
Terdapat perbezaan pendapat dalam mendifinisikan tentang pengurusan dan
pentadbiran dalam islam. Diantara sistem pengurusan dan pentadbiran yang terbaik
untuk diikuti adalah sisitem pengurusan dan pentadbiran secara islam kerana
sistem pengurusan dan pentadbiran secara islam menjadikan sesebuah organisasi
itu lebih berdisplin dan ia berlandaskan
Al-quran dan sunah.Selain itu,.ia juga dapat membantu mewujudkan suasana yang damai. ( video bersumberkan dari youtube ) - https://www.youtube.com/watch?v=BGYZYyh8ZrE
No comments:
Post a Comment